قاعدگی در دوران کنکور

قاعدگی یک اتفاق فیزیولوژیک و طبیعی است که در بدن دختران پس از طی کردن سن بلوغ رخ می دهد . از آنجایی که در دوره قاعدگی میزان هورمون های بدن تغییر می کند در نتیجه خلق وخو و حساسیت روحی دختران نیز در این مدت دستخوش تغییر قرار می گیرد . در دوران کنکور نیز با توجه به بالا بودن میزان استرس و هیجانات و کم شدن میزان تحرک به دلیل ساعات طولانی مطالعه ممکن است بسیاری از علایم قاعدگی در دختران کنکوری شدت بیشتری یافته وفرد تا پایان دوره توان و انرژی لازم برای مطالعه را نداشته باشند .

دختران از سن 11 تا 15 سالگی اولین قاعدگی را تجربه میکنند که این زمان درست با سال های درس مدرسه و حتی کنکور انها تلاقی پیدا می کند پس طبیعی است در این مدت بسیاری از دختران به دلیل عوارش این دوره از برنامه درسی و مدرسه ی خود عقب بیوفتند . بسیاری از دختران در دوره قاعدگی علایمی همچون درد شکمی _خستگی _بی حوصلگی _درد مفاصل و گرفتگی عضلات و… را تجربه می کنند و به طور کلی روند کلی زندگی شان به دلیل این عوارض دچار خلل شود اما این مشکل زمانی دردساز تر خواهدشد که فرد در حال مطالعه و امادگی برای کنکور است ! طبیعی است در این زمان نمی شود به راحتی درس و مطالعه را کنسل کرد و یک هفته از درس دور شد بلکه تنها راه حل انجام راهکار های مقابله با عوارض پریودی است .

استراحات کافی

پس از تجربه چندین باره قاعدگی تاریخ زمان رخ دادن قاعدگی مشخص می شود و فرد می بایست با محاسبه تاریخ دقیق پریودی برنامه ریزی کند سعی کنید که برنامه تان را طوری تنظیم کنید که درروز های اول قاعدگی استراخت بیشتری داشته باشید و این مورد را در زوهای دیگر ماه جبران کنید . استراحت کردن در روز های ابتدایی قاعدگی می تواند در بهبود شما بازگشتن به حالت عادی بسیار تاثیر گذار باشد .

دروس ساده را انتخاب کنید

به دلیل از دست رفنن حجم زیادی خون در دوران قاعدگی بسیاری از دختران با کمخونی مواجه می شوند که می توان به کاهش قدرت یادگیری و بی حوصلگی به عنوان عوارض آن اشاره کرد . پی بهتر است در این روزها دروس ساده تری که رابطه بهتری با ان ها دارید را در برنامه قرار دهید و دروس سخت و تحلیلی که دقت و تمرکز بیشتری مطلب را به پس از به پایان رسیدن دوره مطالعه کنید . علاوه بر این برای جبران کم خونی که در دوران قاعدگی تجربه می کنید حتما مصرف قرص آهن را جدی بگیرید که می تواند در بهبود علایم این دوران بسیار کمک کننده باشد.

استفاده ار مسکن ها

بسیار ی از دختران در روزهای ابتدایی قاعدگی ممکن است به دلیل انقباضات رحمی درد های بسیار شدید و غیر قابل تحملی را تجربه کنند که راه حل آن مصرف قرص های مسکن همچون ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن سدیم است همچنون اگر تمایلی به استفاده به دارو های شیمیایی ندارید می توانید به وسیله داروهای گیاهی و موادغذایی طبیعی از عوارض دوران پریودی خود بکاهید به عنوان مثال مصرف چایی بابونه می تواند تا حد زیادی به کاهش درد های دوران قاعدگی کمک کنند همچنین مصرف گرمیجات از جمله دمنوش زعفران _دارچین و رازیانه نیز بهترین گزینه ها برای کاهش عوارض قاعدگی می باشد .اسفاده از کیسه آب گرم نیز برای کاهش درد قاعدگی می تواند مفید باشد

آب بنوشید

نوشیدن آب و مایعات از مواردی است که می تواند به تنهایی از بروز نفخ که سبب بدتر شدن علام قاعدگی شود جلوگیری کند بنابراین سعی کنید خودرا به مصرف روزانه 6_8 لیوان آب عادت دهید . توجه داشته باشید که از آب ولرم استفاده کنید چرا که مصرف آب سرد می تواند نتیجه معکوس دهد اگر نوشیدن آب خالی برایتان مشکل است می تواندی با اضافه کردن آبلیمو و نعنا آن را طعم دار کنید و سپس بنوشید .

نرمش انجام دهید

شاید برای هر فردی انجام ورزش در دوران قاعدگی ناخوشایند باشد اما انجام حرکات ورزشی سبک، نرمش و پیاده روی ساه در روزهای ابتدایی پریودی به افرایش اکسیژن رسانی به اعضای مختلف کمک کند و جریان خون بیشتر شود .در دوران قاعدگی به دلیل ترشح ترکیباتی است که سبب انقباض رحم، ماهیچه‌های کمری و شکمی می شود و حساسیت اعصاب را بالا برده و سبب افزایش جریان خون در زیر شکم می‌شود. با انجام ورزش در دوران قاعدگی چون اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد، میزان انقباض و در نتیجه دردها کاهش می‌یابد.

نباید های دوران قاعدگی

تا حد امکان سعی کنید در این دوران مصرف کافئین را کاهش دهید کافئین در موادی همچون  قهوه، چای، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می شود که باعث بدتر شدن علایم قاعدگی می شوند . در دوران عادت ماهیانه مصرف شیرینی جات و موادقندی را به حداقل برسانید چراکه این دسته مواد غذایی سببب افزایش سطح انسولین شده و تاثیرش بر بدن افرایش التهاب است در نتیجه درد را می تواند چند برابر کند. از استفاد خوراکی‌های سفید و تصفیه‌شده مانند شکر نان سفید و ماکارونی اجتناب کنی . اسیدهای چرب ترانس ـ که در بیشتر محصولات غذایی کارخانه‌ای مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، شیرینی‌ها، پیازهای سرخ‌شده، بیسکویت‌ها را از برنامه غذایی حذف کنید .

قاعدگی در روز کنکور

تجربه پریودی در روز کنکور بسیار ناخوشایند و دردساز است که ممکن است دختران آن را تجربه کنند بروز علایم قاعدگی می تواند نتیجه یک سال تلاش و درس خواندن را به باد دهد. پس بهترین را چلوگیری از این اتفاق است ! شاید بسیاری از شما با برنامه ای که تاریخ قاعدگی خود دارید بر این باور باشید که تاریخ قاعدگی شما با روز کنکور تلاقی ندارد پس لزومی ندارد با مصرف دارو تاریخ آن را جابه جا کنید .در این زمان جواب به شما این است که یک سال تلاش بی وقفه شما و زحمتی که یک سال شبانه روز کشیده اید ریسک پذیر نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت از طرفی دیگر میزان بالای استرس و هیجان در روز کنکور ممکن است کلا سیکل قاعدگی شمارا برهم زند.

پیشنهاد ما این است که همراه با مشورت با یک پزشک از قرص های تنظیم کننده قاعدگی (ld) استفاه کنید شیوه استفاده از این قرص ها هم به این شکل است که از روز 5 ام قاعدگی به مدت 21 روز شروع به مصرف این دارو می کنید و سپس مصرف تا روز 5 ام دوره جدید متوقف کنید . با توجه تاریخی که شروع به مصرف قرص می کنید طوری برنامه را تنظیم کنید که روز یکی از روز هایی باشد که دراین 21 روز قرار می گیرد .

ممکن است هنگام مصرف این دارو دچار علایمی همچون تهوع شوید که بهتر است برای جلوگیری از آن پیش از مصرف قرص غذا کافی بخورید و از مصرف قرص با معده خالی اجتنتاب کنید .

مقالات پربازدید:

آیا با شروع از اسفند، موفق میشم؟

رفع خستگی هنگام مطالعه

تک منبعی یا چند منبعی؟

لینک های اینستاگرام و تلگرام:

اینستاگرام

کانال تلگرام

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

وسایل مجاز و غیر مجاز امتحانات نهایی

آنچه در این پست میخوانید یکی از مباحثی که این روزها دانش آموزان در مورد آن با سوال مواجه میشوند…

بیشتر بخوانید

نکات مهم در مورد امتحانات نهایی

آنچه در این پست میخوانید با توجه به سهم بالا امتحانات نهایی در قبولی دانشگاه و همچنین اهمیت بالای آن…

بیشتر بخوانید

راهکار های درس خواندن در شرایط سخت

وقتی شرایط خوب پیش نرود چاره چیست؟

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *