معرفی رشته مدیریت

آنچه در این پست میخوانید

    تاریخچه مدیریت


    مدیریت، فرایندی است شامل برنامه‌ریزی، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از منابع به‌منظور رسیدن به اهداف شرکت، که در اواخر قرن نونزدهم برای اولین بار توسط فردریک وینسلو تیلور به شکل علمی و امروزی طرح گردید.
    مدیریت بنیاد تمام موفقیت‌های بشر است که هدف اصلی آن ارتقاء بهره‌وری و کارایی سازمان است و هر جامعه‌ای برای برطرف کردن مشکلات خود، قبل از هر چیز باید به مسئله آموزش صحیح مدیریت نگاه عمیقی داشته باشد.
    در حال حاضر علم مدیریت توسعه چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کشورها جهت پیشرفت کسب‌ و کار و کنترل مجموعه، پیوسته به دنبال بهره‌گیری از مدیران توانا و باانگیزه هستند. کلمه مدیریت را به خاطر برخی دلایل نمی‌توان به‌آسانی تشریح کرد. یکی از دلایلِ آن را که می‌توان نام برد، وسعت دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن است. برخی مدیریت را هنر و برخی نیز آن را علم می‌دانند و برخی دیگر ترکیبی از این دو، اما آنچه که بسیار مهم است، نقش و جایگاه مدیریت در جامعه‌ی امروز است.

    مدیریت

    توانایی های لازم برای ورود به مدیریت

    دانشجویان مدیریت باید خلاق و قدرت تصمیم‌گیری خوبی داشته باشند.رهبری، اعتمادبه‌نفس، روابط اجتماعی عالی، قدرت تجزیه‌وتحلیل و فن بیان قوی از توانایی‌های موردنیاز برای دانشجو مدیریت و تمام گرایش‌هایش است.
    دانشجویان بخصوص در گرایش‌های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه‌مند باشند و به دروس ریاضی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی مسلط باشند.همچنین دانشجوی، بخصوص مدیریت صنعتی، باید دردروس ریاضی و آمار قوی باشد.
    لازم است دانشجوی مدیریت جهانگردی، به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیا علاقه‌مند باشد و از روابط اجتماعی بالایی برخوردار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی،فرانسه یا عربی تسلط داشته باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به‌آسانی ارتباط برقرار کند.

    مدیریت

    آینده شغلی و بازار کار

    به جرات می‌توان گفت که یک فارغ‌التحصیل رشته مدیریت اگر در طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و فرد کارآمدی باشد، هیچ‌وقت بیکار نخواهد ماند. چرا که امروزه شرکت‌ها برای این که بتوانند در مقایسه با رقیبان، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتر به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی متبحر نیاز دارند.

    فرصت های شغلی

    هر گرایش، در یک حوزه منحصر به فرد کاربرد دارد، به همین خاطر فرصت های شغلی برای هر گرایش متفاوت است. مدیریت می تواند یک موقعیت استرس زا با مسئولیت زیاد باشد. بسته به صنعتی که شما ممکن است در آن به فعالیت بپردازید. به عنوان مثال ممکن است در یک دفتر کار کنید و با کارمندان ارتباط مستقیم داشته باشید، و یا به عنوان مدیر بازرگانی به انجام ماموریت و سفر کاری بپردازید. در ادامه به معرفی فرصت های شغلی برای هر گرایش می پردازیم.

    مدیر صنعتی

    این فارغ التحصیلان، سعی در هدایت واحد های صنفی مختلف و افزایش راندمان کاری واحدها با استفاده از شناخت خویش از مسائل مالی و رفتار های نیرو های سازمان ها دارند.

    مدیر بازرگانی

    فارغ التحصیلان این گرایش باید روحیه کارآفرینی، ایجاد بازار کار جدید و یا ارائه روش های جدید را داشته باشند. این فارغ التحصیلان می توانند در ادرات دولتی، واحد های تولیدی بزرگ، واحد های بازرگانی به عنوان مدیرفروش یا بازاریابی مشغول به کار شوند.

    مدیر مالی

    فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در سازمان های دولتی، بانک ها، شرکت های خصوصی، شرکت های بیمه مشغول به کار شوند. این افراد سعی در افزایش دارایی و افزایش سود شرکت ها دارند.

    مدیر فناوری و اطلاعات

    فارغ التحصیلان این گرایش سعی در هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار سازمان های بزرگ را دارند. این فارغ التحصیلان با مباحث کامپیوتری، مدیریت و منابع انسانی آشنا هستند.

    مدیر دولتی

    فارغ التحصیلان این گرایش معمولا در موسسات دولتی به فعالیت می پردازند و سعی در سازمان دهی کارکنان، نظارت و رهبری واحدها، برنامه ریزی و اجرای آن، تعیین عملیات استخدامی پرسنل را دارند.

    مدیر جهانگردی

    این رشته بسیار جذاب سعی در جذب گردشگر با استفاده از برنامه ریزی های مناسب و ارائه آن ها به دولت را دارد. با توجه پتانسیل بالا برای جذب گردشگر از دیگر کشور ها در ایران، این رشته آینده شغلی خوبی دارد. اگر به نسبت به آشنایی با این رشته و بازار کار آن علاقه دارید، میتوانید مطلب “ارشد مدیریت جهانگردی” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

    مدیر بیمه

    فارغ التنحصیلان این گرایش سعی در هدایت، توسعه و ارتقا سازمان های بیمه کشور را دارند. این فارغ التحصیلان با راه اندازی دفاتر نمایندگیم می توانند با مشاوره به افراد برای شرکت در طرح های بیمه، از هزینه های مختلف جامعه پیشگیری کنند.

    مدیریت

    وظایف و مسئولیت های یک مدیر


    این کار همواره یک موقعیت شغلی تمام وقت است که حتی شاید جمعه ها هم ملزم به انجام وظایف شغلی باشید. شغل هر مدیر می تواند کمی متفاوت باشد، اما همه آنها به طور کلی این مسئولیت ها را دارند. به طور معمولی، شرح وظایف مدیران مستلزم توانایی انجام کارهای زیر است:

    برنامه ریزی و بهره برداری برای قسمتی که به آنها اختصاص داده شده است به گونه ای که اهدافی را که مسئولیت آنها در عملکرد سازمان کل مسئول است به دست آورد.
    تولید کار، و همچنین نیروی کار ، آموزش و سازماندهی منابع لازم برای انجام کار
    راهنمایی، هدایت، رهبری و پشتیبانی لازم را برای کارکنان و فراهم کردن منابع
    پیگیری از نحوه صحیح اجرای طرح
    ارزیابی موفقیت هدف، برنامه و تخصیص کارمندان و منابع
    شرح شغل یک مدیر از سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و به مسئولیت های منحصر به فرد او بستگی دارد. در برخی سازمان ها عنوان مدیر به کارمندانی اختصاص می یابد که سایر کارمندان را نظارت می کنند و به آنها گزارش می دهند.

    درآمد و حقوق مدیریت در ایران

     مدیریت


    فرصت های شغلی برای گرایش های مختلف بسیار متنوع است و عواملی بسیار زیادی در میزان درآمد این افراد تاثیر گذار است. به همین خاطر در جدول زیر، به معرفی میانگین حقوق ماهانه برخی مدیریان پرداخته ایم.

    سمت شغلی میانگین حقوق ماهانه
    منابع انسانی : 9 میلیون تومان
    بازاریابی و فروش : 10 میلیون تومان
    امور تبلیغات: 9 میلیون تومان
    فناوری اطلاعات : 12 میلیون تومان
    مالی: 10 میلیون تومان


    دانشگاه صنعتی شریف، تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی از بهترین های ارائه دهنده مدیریت در ایران هستند.

    مقالات پربازدید:

    آیا با شروع از اسفند، موفق میشم؟

    رفع خستگی هنگام مطالعه

    تک منبعی یا چند منبعی؟

    لینک های اینستاگرام و تلگرام:

    اینستاگرام

    کانال تلگرام

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    وسایل مجاز و غیر مجاز امتحانات نهایی

    آنچه در این پست میخوانید یکی از مباحثی که این روزها دانش آموزان در مورد آن با سوال مواجه میشوند…

    بیشتر بخوانید

    نکات مهم در مورد امتحانات نهایی

    آنچه در این پست میخوانید با توجه به سهم بالا امتحانات نهایی در قبولی دانشگاه و همچنین اهمیت بالای آن…

    بیشتر بخوانید

    راهکار های درس خواندن در شرایط سخت

    وقتی شرایط خوب پیش نرود چاره چیست؟

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *