اگر بین دو گزینه شک کردم، پاسخ بدم؟! 🧐

در موضوع تست زنی، شک را به دو مدل دسته بندی می کنیم:
  •  شک مطلق: معمولا شک های عددی است و در تست های تحلیلی، محاسباتی و تاکیدی با افعال مثبت و منفی دیده می شود. ترجیحا به این سوالات نباید پاسخ داد
  •  شک نسبی :اکثر شک های دانش آموزان از این دسته است.جواب سوال را می دانیم اما به دلایلی مثل نگاه کردن به گزینه ها دچار شک می شویم.

شک
پیشگیری از رو به رویی با سوالای شک دار کنکور

دلیل بوجود اومدن شک بین دو یا چند گزینه به نحوه مطالعه اون مبحث برمیگرده و نسبت مستقیم با شیوه مطالعه و نحوه یادگیری داره . برای این که تعداد سوالای شک دار رو کم کنین و بتونین گزینه درست رو انتخاب کنین لازمه تا حتما زمان مطالعه یکسری تکنیک ها رو انجام بدین .

تکنیک های لازم برای مواجه با سوالای شک دار

 اولین نکته­ ای که باید بطور کامل بهش توجه کنین فرآیند یادگیریه که شامل آموزش و مرور میشه . یعنی داوطلب بعد از مطالعه کامل و اصولی بخش موردنظر، برای تثبیت مفاهیم، تست های آموزشی مربوط به آن را بزند.

 دومین نکته تحلیل تست های آموزشی ، تکمیلی و آزمون هاست.زمان تحلیل هر سوال علت به وجود اومدن تست­ های شک دار رو بررسی کرده تا با فهمیدن ضعف خودتون اقدام به حل مشکل کنین .

شک بین گزینه ها به خاطر عدم مطالعه درست ، حواس پرتی حین مطالعه و حل تست ، سرعت بالا ، نگرانی یا استرس حین خوندن سوال ، جا انداختن نکته یا کلمه ای از صورت سوال میشه .

 سومین نکته انتخاب منبع کمک آموزشی درسته . تو یکسری از کتاب های تستی و کمک آموزشی توضیحات اضافه و حتی نادرست اومده . یکسری از کتاب ها اقدام به پیدا کردن ایرادات کتاب درسی و اصلاح اون کردن که این باعث ایجاد شک برای دانش آموز بین مطلب کتاب و منبع تست میشه در حالی که هدف طراح سوال کنکور صرفا کتاب درسی هستش .

 برای مقابله با شک بین چند گزینه لازمه تا قبل از آزمون تو زمان مطالعه ، مرور ، آزمون­ های آزمایشی و تحلیل آزمون آمار کاملی از تست های شک ­دار خودتون بگیرین . چون با بررسی دلیل بوجود اومدن شک بین گزینه ها می تونین ضعف های خودتون رو برطرف کنین .

شک

پیشگیری از رو به رویی با سوالای شک دار سرجلسه آزمون

برای هممون پیش اومده که سر جلسه آزمون تو یکسری از سوالا بین چند تا گزینه دچار تردید بشیم . از اونجایی که کنکور سراسری و آزمون های آزمایشی نمره منفی دارن ، یدونه سوال درست هم خیلی می تونه به داوطلبا کمک کنه .

تو این قسمت تصمیم داریم نحوه حل سوالای تستی رو بهتون یاد بدیم تا با استفاده از این روش ها بتونین به بیشتر سوالای شک دار جواب درست بدین . نحوه ی مطالعه و پاسخگویی به سوالات هر بخش از مهارت های اصلی یک دانش آموز است.

 دسته اول :

سوالایی که فقط خوندن صورت سوال، برای رسیدن به جواب کافیه و بدون توجه به گزینه ها میشه به جواب درست رسید . تو این دسته از سوالا بهتره که داوطلب بعد ازخوندن صورت سوال و رسیدن به جواب ، پاسخ سوال مورد نظر رو از بین گزینه ها انتخاب کنه . مثل : سوالای محاسباتی و جای خالی .

 دسته دوم :

سوالاتی رو شامل میشن که برای انتخاب گزینه درست باید گزینه ها رو هم بررسی کرد . برای حل این دسته از سوالا بهتره تا بعد از خوندن دقیق صورت سوال همه ی گزینه ها رو بخونین و همون موقع دلیل درستی یا نادرستی هر کدوم رو به خاطر سپرده یا مقابلش یادداشت کنین تا بتونین درست ترین جواب رو انتخاب کنین . این دسته از سوالا شامل تشخیص سوالای درست و نادرست میشن .

دسته سوم :

سوالاتی رو که مطالعه نکردین یا حضور ذهن ندارین ، به هیچ عنوان به این دسته از سوالا جواب ندین مگر در صورتی که به درستی جوابتون مطمئن هستین .

شک

نحوه حل تست سوالای شک دار سر جلسه آزمون

تا اینجا نحوه پیشگیری و مقابله با سوالای شک دار رو قبل و سر جلسه آزمون گفتیم . سوالی که ذهن بیشتر داوطلبا رو به خودش مشغول کرده اینه که اگه سر جلسه آزمون با سوالای شک دار روبرو شدیم چیکار کنیم ؟ سوالای شک دار رو جواب بدیم یا نه ؟

برای مواجه با تست های شکدار سرجلسه آزمون ، پیشنهاد می کنیم از روش های زیر استفاده کنین :

سوالاتی رو که مطالعه نکردین یا حضور ذهن ندارین ، اما با خوندن صورت سوال بین دو یا چند گزینه شک کردین . بهتره در مواجه با این سوالات، پاسخی به آن­ها داده نشه چون شک به این سوالا هیچ­ پایه و اساس علمی نداره و درصورت پاسخگویی تا آخر­ آزمون باعث در گیری ذهن داوطلب میشه که منجر به ایجاد استرس و از بین رفتن تمرکز رو به همراه داره . از طرفی هیچ راهی برای اطمینان از درست بودن جوابتون وجود نداره.

 مباحثی رو که خوندین، اما به خاطر وسواس مطالعاتی یا دلایل دیگه زمان پاسخ دادن دچار تردید میشین و تو 50 درصد موارد می تونستین جواب درست بدین . با توجه به قضیه احتمال بهتره که به اون تست جواب بدین اما در غیر این صورت به این دسته از سوالا هم جواب ندین  .

سر جلسه آزمون شروع به حل تست ها کرده و کنار سوالایی که فقط به دو تا گزینه شک دارین ، مطمئن ترین گزینه رو کنار سوال بنویسین . بعد از اینکه تمام سوالایی که بلد بودین رو زدین ، زمان مرور تستاتون سراغ این سوالا رفته و گزینه ها رو وارد کنین.

مقالات پربازدید:

آیا با شروع از اسفند، موفق میشم؟

رفع خستگی هنگام مطالعه

تک منبعی یا چند منبعی؟

لینک های اینستاگرام و تلگرام:

اینستاگرام

کانال تلگرام

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

وسایل مجاز و غیر مجاز امتحانات نهایی

آنچه در این پست میخوانید یکی از مباحثی که این روزها دانش آموزان در مورد آن با سوال مواجه میشوند…

بیشتر بخوانید

نکات مهم در مورد امتحانات نهایی

آنچه در این پست میخوانید با توجه به سهم بالا امتحانات نهایی در قبولی دانشگاه و همچنین اهمیت بالای آن…

بیشتر بخوانید

راهکار های درس خواندن در شرایط سخت

وقتی شرایط خوب پیش نرود چاره چیست؟

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *