راهکار های درس خواندن در شرایط سخت

وقتی که شرایط طبق میل ما پیش نمی رود و فضا برای درس خواندن فراهم نیست، چاره کار چیست؟ آیا بایستی پا پس بکشیم یا همچنان با اراده به سمت جلو حرکت کنیم؟ تفاوت افراد موفق و انسان های دیگر در چنین مواقعی مشخص می شود.

اینکه بتوانیم با درس خواندن در شرایط سخت همه چیز را به نفع خودمان تمام کنیم، هنر بزرگی است. در غیر این صورت خستگی و ناامیدی بر ما غلبه خواهد کرد و خود را شکست خورده خواهیم دید. اما چگونه می توان در هر شرایطی به مطالعه ادامه داد و تسلیم نشد؟

10 راز مهم رتبه هایی که در شرایط سخت رتبه شدند، به ما نشان می دهد که می توان حتی در بدترین شرایط نیز بهترین بود. همه آن ها با مشاوره و برنامه ریزی درست توانستند بهترین باشند. این تجربیات برای تقویت اراده بسیار موثر هستند و می تواند انگیزه ما را برای تحمل سختی بیشتر کند.

10 راز مهم رتبه هایی که در شرایط سخت رتبه شدند

 

10 راز مهم رتبه هایی که در شرایط سخت رتبه شدند

شاید شما هم داستان زندگی بسیاری از نفرات برتر کنکور و یا انسان های موفق زمینه های دیگر را خوانده باشید. جالب است که اکثر این افراد در شرایط سختی زندگی کرده اند و با کمترین امکانات توانسته اند ثابت کنند که خواستن توانستن است.

1. مطالعه در مکان مناسب 

در شرایط امروزی که بسیاری از خانواده ها آپارتمان نشین هستند و در خانه هایی کوچک سکونت دارند، امکان داشتن اتاقی جداگانه وجود ندارد. درس خواندن در شرایط سخت مانند بودن در یک اتاق چند نفره که شلوغی افراد و صدای تلویزیون هست، کمی دشوار خواهد بود.

نفرات برتر حتی در چنین اوضاعی نیز نباید کوتاه نمی آیند. به کتابخانه ها و سالن های مطالعاتی بروید که بهترین مکان برای مطالعه هستند. زمانی که در خانه هستید، این مهارت را یاد بگیرید که حساسیت نسبت به سر و صدا را کاهش دهید و حتی در گوش های خود پنبه قرار دهید تا دچار حواسپرتی نشوید.

2. درس خواندن در شرایط سخت کاری 

بسیاری از پشت کنکوری ها، دانشجویان و حتی دانش آموزان به دلایل مختلف مجبورند در کنار درس خواندن کار کنند. در اینکه زمان مطالعه برای چنین افرادی محدودتر خواهد بود، شکی نیست. حتی ممکن است مشغله ذهنی نیز اجازه عمقی خواند درس ها را نمی دهد. اما شاغلینی که اصولی ترین راهکارهای افزایش مطالعه را به کار میبرند، بسیار موفق عمل خواهند کرد.

3. کسب تجربه از اشتباهات و شکست ها

هر انسانی ممکن در مرحله یا مراحلی از زندگی دچار شکست شود. برای مثال، یک دانش آموز در درسی نمره خوب نگیرد، داوطلب کنکوری قبول نشود، دانشجویی یک ترم را با موفقیت پشت سر نگذازد، و مشکلاتی از این دست عامل سرخوردگی می شود. چه بسا بسیاری از رتبه های کنکور نیز چنین تجربه ایی داشته اند.

از مرور گذشته و سرزنش خودتان خودداری کنید. دلایل شکستتان را پیدا کنید و به دنبال حل آن ها باشید. اگر توجه تان در کلاس درس کم بوده، آن را رفع کنید. چنانچه در تنظیم زمان مشکل دارید، با تمرین زیاد آن را به حد ایده آل برسانید. علاوه بر این، داستان موفقیت و راز درس خواندن رتبه های تک رقمی را مطالعه کنید تا انگیزه تان بالا برود.

4. درس خواندن در شرایط سخت بیماری

سلامتی نعمت بزرگی است که گاهی محروم شدن از آن اجتناب ناپذیر است. همه ما ممکن است در دوران درس خواندن دچار مریضی شویم و بر کسی پوشیده نیست که در چنین دورانی درس خواندن دشوار می شود. بسته به شدت و ضعف بیماری، استراحت های بین مطالعه را زیادتر کنید. هرگز استرس اینکه زمان را از دست می دهید نداشته باشید. اجازه دهید طول دوره درمان طی شود و با فراغ بال مجددا به مطالعه ادامه دهید.

5. حفظ اراده حتی در شرایط تاهل

وارد شدن به زندگی مشترک، مسئولیت های زیادی را با خود به همراه می آورد. داشتن فرزند این دغدغده ها را بیشتر هم خواهد کرد. یکی از 10 راز مهم رتبه هایی که در شرایط سخت رتبه شدند این است که با وجود دغدغه های زیاد، باز هم راهی برای موفقیت پیدا کرده اند. البته انتظار نمی رود که شما هم حتما رتبه شوید.

به طور معمول افراد متاهل به دلیل فاصله و دوری کوتاه مدت یا بلند مدت از درس، نیاز به یادآوری و مرور ابتدایی دارند. توصیه می شود که برنامه ریزی قوی داشته باشید و حتی از کوتاه ترین زمان های فراغت نیز بهره ببرید. برای کارهای روزمره نیز برنامه دقیقی بچینید.

6. غلبه بر بی حوصلگی و بی رغبتی

در مواقع بی حوصلگی و خستگی، قبل از هر چیز ریشه یابی کنید. مثلا ممکن است دلیل آن کم خوابی باشد. دلیل دیگر ممکن است استفاده بیش از حد از گوشی و اعتیاد به دنیای مجازی باشد که شما را به سمت خود می کشد.

بتدریج و با اراده این عادت بد را از خود دور کنید و خودتان را به مطالعه معتاد کنید. اگر به هر دلیلی درس خواندن را به تاخیر می اندازید، اجازه ندهید که این حالت بر شما غالب شود. اهداف خود را بر روی کاغذ بنویسید و هر روز با خود بگویید که من می توانم. با شادابی مشغول شوید و با اراده ادامه دهید.

7. تسلیم نشدن برای درس خواندن در شرایط سخت اقتصادی

 شکی در این نیست که ما برای تحصیل به حداقل امکانات نیازمندیم. البته این نیاز ممکن است در هنگام آماده شدن برای کنکور و یا تحصیل در دانشگاه بیشتر از مواقع دیگر احساس می شود. خرید کتاب های درسی، کمک آموزشی و تست از ضروریات تحصیل هستند.

اما اگر مصاحبه با رتبه های برتر کنکور سراسری را بخوانید متوجه خواهید شد که بسیاری از آن ها در شرایط نامناسب اقتصادی نیز توانسته اند بهترین نتیجه را بگیرند. اگر توان خرید کتب تستی و غیره ندارید می توانید از کتابخانه ها و یا افرادی که دیگر نیازی به آن ها ندارند قرض بگیرید.

8. تحمل و رفع فشارهای روحی و روانی

فشارهای روحی می تواند چندین علت داشته باشد. اما شایع ترین آن ها عبارتند از مشکلات خانوادگی، سرزنش و انتظارات والدین، توقعات دوستان، درگیری در روابط عاطفی، استرس زیاد و رقابت های شدید. هر کدام از این ها می تواند منجر به یاس و نا امیدی و حتی ترک تحصیل شود.

اجازه ندهید هیچ چیز حتی چنین مشکلاتی باعث اختلال در مطالعه تان شود. بهترین پیشنهاد برای ایجاد توانایی در درس خواندن در شرایط سخت روحی و روانی، مراجعه به یک مشاور خوب است.

9. کنترل استرس

برخی افراد به طور ذاتی شخصیت مضطربی دارند و مدام در دورن خود احساس استرس می کنند. این افراد بایستی به مشاور مراجعه کنند. اما در مورد اضطراب های مقطعی، کنترل استرس کنکور و امتحان وجود دارد که می توان از طریق آن بر استرس خود غلبه کرد.

10. بالا بردن اعتماد بنفس  

شاید این مورد در نگاه اول جزء موارد درس خواندن در شرایط سخت به نظر نیاید. اما واقعیت این است که نبود اعتماد بنفس می تواند به یک معذل تبدیل شود. کسی که عزت نفس خوبی ندارد، خود را لایق رسیدن به اهدافش نمی بیند و دلیلی برای عبور از اوضاع سخت نمی بیند. به قابلیت های خودتان ایمان داشته باشید و مطمئن باشید که به آن ها دست می یابید

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

وسایل مجاز و غیر مجاز امتحانات نهایی

آنچه در این پست میخوانید یکی از مباحثی که این روزها دانش آموزان در مورد آن با سوال مواجه میشوند…

بیشتر بخوانید

نکات مهم در مورد امتحانات نهایی

آنچه در این پست میخوانید با توجه به سهم بالا امتحانات نهایی در قبولی دانشگاه و همچنین اهمیت بالای آن…

بیشتر بخوانید

اهمیت نوشیدن آب

۲ درصد کمبود آب = کاهش دقت و تمرکز

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *