تاثیر معدل در کنکور

یکی از مواردی که مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته میزان تاثیر معدل در کنکور است که به امتحانات نهایی اختصاص دارد.
مطابق با آخرین مصوبه شرط معدل امتحانات نهایی دیپلم به صورت قطعی در نمره آزمون مشمولین سوابق تحصیلی تاثیر دارد. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ صرفا ۵۰ درصد و قطعی خواهد بود.

نحوه اعمال سوابق تحصیلی:

تاثیر معدل یا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نظام جدید برای تمامی داوطلبان گروه های ریاضی، تجربی و انسانی به میزان ۵۰ درصد و به صورت قطعی است.
منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی داوطلب است که با توجه به نمرات امتحان‌های نهایی محاسبه می‌گردد. این تاثیر پنجاه درصدی هم در کنکور اردیبهشت و هم در کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ اعمال می‌گردد.

این تاثیر در آزمون سراسری شامل دروس عمومی با ضریب ۲۸ و دروس تخصصی با ضریب ۲۲ است که در مجموع پنجاه درصد تاثیر قطعی در سوابق را تشکیل میدهد. در آزمون سراسری ۱۴۰۳ معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان ۵۰ درصد تاثیر قطعی و سوابق تحصیلی آزمون سراسری در سال ۱۴۰۴ و بعد از آن بر اساس معدل نمرات دروس عمومی کنکور و تخصصی دانش‌آموزان ۶۰ درصد تاثیر به صورت قطعی خواهد بود.

تا پیش از قطعی شدن تاثیر معدل در کنکور سراسری، داوطلبانی که دارای معدل پایین بودند، در کنکور شرکت می کردند و در صورتی که معدل پایین ایشان منجر به بدتر شدن رتبه و تراز ایشان می شد، تاثیری نداشت. به عبارت دیگر اگر داوطلب آزمون خود را خوب میداد، معدل پایین ایشان در کنکور سراسری تاثیری نداشت.

پس از قطعی شدن تاثیر معدل در کنکور سراسری، تمامی داوطلبان معدل یا سوابق تحصیلی ایشان در کنکور سراسری تاثیر مستقیم و قطعی خواهد داشت. هر چه نمرات داوطلبان بالاتر باشد، شانس قبولی ایشان نیز بالاتر محسوب میشود.

اکنون داوطلبانی که از معدل خوبی برخوردار نیستند با این نگرانی مواجه خواهند شد که تلاششان در کنکور نیز بدون نتیجه خواهد بود. در این جا توصیه ما این است که این دسته از داوطلبان از فرصتی که تحت عنوان ترمیم معدل در اختیارشان قرار گرفته است، استفاده نمایند.

کدام داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی میشوند؟

داوطلبان نظام قدیم یکی از رشته‌‌های نظری یعنی که مدرک دیپلم آن‌ها مربوط به سال ۸۴ به بعد یا مدرک پیش دانشگاهی‌شان مربوط به سال ۹۱ به بعد است، مشمول تاثیر سوابق تحصیلی هستند.

در کنکور ۱۴۰۲ از ۴۰ درصد سهم سوابق تحصیلی ۳۰ درصد مربوط به نمرات مدرک دیپلم و ۱۰ درصد مربوط به نمرات پیش دانشگاهی انها است.

تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های غیر مرتبط چگونه است؟

دیپلم غیر مرتبط یعنی مثلا داوطلبی در رشته تجربی تحصیل کرده و مدرک دیپلمش مربوط به رشته تجربی است اما قصد دارد در کنکور ریاضی شرکت کند.

سازمان سنجش در این زمینه اصلاحیه‌‌ای منتشر کرده و در آن اعلام کرد که داوطلباني كه سوابق تحصيلي ناقص دارند يا كلا سوابق تحصيلي ندارند، سهم نمره كل سابقه تحصيلي به نسبت سوابق تحصيلي موجود داوطلب در گروه درخواستي اعمال مي‌شود و نمره آزمون اختصاصي جايگزين آن نخواهد شد. به طور خلاصه داوطلبان دیپلمه غیر مرتبط باید در امتحانات نهایی رشته‌ای که می‌خواهند کنکور دهند، شرکت کنند و اگر این کار را انجام ندهند، سهم سوابق تحصیلی آن‌ها صفر خواهد بود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
خلاصه نویسی کنکوری، موضوع مهم این روزها

خلاصه نویسی کنکوری، موضوع مهم این روزها

آنچه در این پست میخوانید نکات مهمی که قبل از شروع به خلاصه نویسی باید بدونیم:بهترین زمان خلاصه نویسی:بهترین حالت…

بیشتر بخوانید

ثبت نام آزمون ترمیم معدل

آنچه در این پست میخوانید زمان ثبت نام آزمون ترمیم معدلچه افرادی به ترمیم معدل اقدام نمایند؟مشمولان ترمیم معدل:نحوه ثبت…

بیشتر بخوانید

ثبت نام نوبت دوم کنکورسراسری ۱۴۰۳

آنچه در این پست میخوانید مدارک لازم جهت ثبت نام کنکور ۱۴۰۳:مدارک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت نام کنکور ۱۴۰۳:…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *