خلاصه نویسی کنکوری، موضوع مهم این روزها

بسیاری از دانش آموزان به فکر میکنن بهترین روش خلاصه نویسی برای کنکور اینه که تمامی نکات کتاب رو، از ریز تا درشت، بازنویسی کنن؛ به طوری که مطالعه دوبرابر زمان بگیره ازشون.

 اما در حقیقت، خلاصه نویسی در کنکور قراره به ما کمک کنه تا در زمان کمتری مطالب بیشتری را مرور داشته باشیم . میخوایم به یکی از مهم‌ترین سوالات شما در پاسخ بدیم که ما چرا خلاصه نویسی کنیم برای کنکور؟ مخصوصا وقتی واقعا کلی نکته ریز و درشت مهم در کتاب وجود داره. در این مقاله دقیقاً قراره همین نکته ‌ها رو مورد برسی قرار بدیم.

 

نکات مهمی که قبل از شروع به خلاصه نویسی باید بدونیم:

  • بهترین زمان خلاصه نویسی:

بهترین زمان خلاصه نویسی برای کنکور موقع مطالعه است.  چون در این موقع ذهن ما فرصت بیشتری برای جذب مطالب داره و یادگیری ما در این حالت بیشتری از خودش خواهد بود.

  • بهترین حالت خلاصه نویسی:

بهترین حالت در یادداشت برداری کنکور اینه که یادداشت ها و خلاصه برداری های ما شامل کلمات کلیدی و مهم دروس باشن. یعنی ما باید در هر صفحه نکات اصلی را پیدا کنیم و یادداشت کنیم. بهتره در یادداشت برداری از نکات اصلی استفاده کنیم و از کلمات اضافه استفاده نشه.

  • اهمیت مهارت شنیداری:

مهارت شنیداری خودتون سعی کنین بهتر و بهتر کنین تا بتونین سر کلاس از مطالب مهمی که گفته میشه یادداشت بردارین. ضعف در این مهارت باعث میشه که نکات کلیدی را متوجه نشین و یا نشنیده بگیرین.

 

یکی از تکنیک های خلاصه نویسی در کنکور مرور یاداشت‌های خودتونه. اگر خسین مطالعه و مرور نکات جدیدی پیدا کردین میتونین به خلاصه نویسی خودتون اضافش کنین. نکات جدید به شما در به یاد آوردن مطالب درسی کمک میکنه همچنین باعث تسلط شما رو مطالب درسی میشه.

روش‌های خلاصه نویسی برای کنکور:

  • دسته بندی کردن مطالب:

 یکی از ترفند های خلاصه برداری برای کنکور دسته بندی کردن مطالبه. برای این کار اول ما با دسته بندی های کلی تر شروع می کنیم و بعد کم کم تعداد دسته بندی های کوچک تر را در اون‌ها قرار میدیم. این کار برای سازماندهی کردن مطالب درسی به ما کمک کرده و همچنین زمانی که می خواهیم مطالب را مرور کنیم، کار راحتی خواهیم داشت. این روش به شدت روش موثریه اما یکم وقت زیادی رو از دانش آموز میگیره. برای دسته بندی کردن مطالب میشه از نمودار درختی هم استفاده کرد.

  • استفاده از جدول:

 کشیدن جدول هپ یک راه خلاصه نویسی برای کنکورمونه . جدول ها باعث مرتب شدن مطالب نوشته شده میشه. میتونین اطلاعات یا روش های مربوط به یک مبحث را وارد یک جدول کنین تا فهم اون مطالب در مرورهای بعدی وقت بسیار کمتری از شما بگیره.

  • هایلایت کردن و علامت زدن:

یکی از راهکارهای خلاصه نویسی برای کنکور که حسابی رایجه ک معمولا اغلب دانش آموزان از اون استفاده میکنن، هایلایت کردن و علامت گذاشتن مطالب مهم کتابه. با این کار ما در هنگام خوندن مطالب میتونیم به راحتی متوجه مطالب مهم بشیم.

 

چندتا نکته مهم در نوشتن خلاصه نویسی:

  1. اول: در خلاصه نویسی برای کنکور ابتدا باید کلیات را مورد توجه قرار بدیم بعد جزئیات بپردازیم.
  2. دوم: از جمله هایی که کلی ترین و اصلی ترین اطلاعات رو داراهستن یادداشت بردارین و به جملاتی که اطلاعات خاصی ندارن و بی اهمیتن توجه نکنین. توجه اصلی خودتون رو بر جمله‌های اصلی، عنوان بخش ها، خلاصه های پایانی و مقدمه ها بزارین.
  3. سوم: قبل از خلاصه برداری برای کنکور بهتره در هنگام مطالعه مطالب، زیر نکات اصلی و مهم خط بکشیم و پس از تموم شدن مطالعه و یادگیری با کمک علامت هایی که گذاشتیم شروع به خلاصه نویسی کنیم. خلاصه بردای همزمان با یادگیری تمرکز ما رو کاهش میده و باعث نتیجه گیری ضعیف در هر دو کار برای ما میشه.

سعی کنین به صورت مرتب خلاصه نویسی های خودتون رو اصلاح کنین و حتما مرور منظم انجام بدین، مرور خلاصه نویسی باعث تسلط شما رو ی مطالب میشه و از طرفی زمان صرف شدتونم کمتر میشه. خلاصه نویسی‌های خودتون رو مرتب و منظم داخل یک دفتر ثبت کنین که هر موقع احتیاج به اون داشتین در نزدیکیتون باشه، همچنین سعی کنین مرورهای خودتون رو طوری تنظیم کنین که تمام مطالب حداقل چند بار مرور بشن تا خیالتون از یادگیری راحته راحت باشه.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

ثبت نام آزمون ترمیم معدل

آنچه در این پست میخوانید زمان ثبت نام آزمون ترمیم معدلچه افرادی به ترمیم معدل اقدام نمایند؟مشمولان ترمیم معدل:نحوه ثبت…

بیشتر بخوانید

تاثیر معدل در کنکور

آنچه در این پست میخوانید نحوه اعمال سوابق تحصیلی:کدام داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی میشوند؟تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های غیر مرتبط…

بیشتر بخوانید

ثبت نام نوبت دوم کنکورسراسری ۱۴۰۳

آنچه در این پست میخوانید مدارک لازم جهت ثبت نام کنکور ۱۴۰۳:مدارک تحصیلی مورد نیاز برای ثبت نام کنکور ۱۴۰۳:…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *